آخرین اخبار
کد مطلب: 124101
شمخاني در واکنش به تصويب جمع بندي FATF در شوراي عالي امنيت ملي؛
جمع‌بندي FATF زماني اجرايي مي‌شود که به تأييد رهبري برسد
تاریخ انتشار : 1395/06/25 09:25:41
نمایش : 3954
دبير شوراي عالي امنيت ملي: اين شورا در FATF به جمع بندي رسيده است؛ جمع بندي درباره اين معاهده در راستاي منافع ملي است و غير از اين هم نمي تواند باشد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل ازصدا و سيما، علي شمخاني عصر چهارشنبه اين مطلب را در جمع خبرنگاران در حاشيه آئين ختم خواهر معاون اجرايي رئيس جمهوري در پاسخ به اين سوال که آيا شوراي عالي امنيت ملي در موضوع FATF به جمع بندي رسيده است؟ اظهار داشت.
وي همچنين در اين باره که آيا اين جمع بندي مثبت بوده است، گفت: جمع بندي شوراي عالي امنيت ملي زماني اجرايي مي شود که مورد امضا، تاييد و توشيح رهبر معظم انقلاب قرار گيرد و چون به اين مرحله نرسيده است نمي توانم نکته اي را بگويم.
شمخاني در پاسخ به اين سوال که گفته شده شنبه هفته آينده قرار است در اين خصوص به مجلس برويد و به نمايندگان توضيح دهيد گفت: من چنين چيزي را نشنيده ام.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا FATF بايد به تصويب نمايندگان مجلس برسد گفت: بعضي ها اين نظر را داشته و بيان مي کنند. مجلس کار خودش را مي کند و شوراي امنيت ملي هم کار خودش را انجام مي دهد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال که آيا اين کار را ضروري مي دانيد که اين معاهده بين المللي به تصويب مجلس برسد گفت: من نمي توانم نظر فني بدهم. طبيعتا هر چه اجماع در اين باره بيشتر شود، در آتيه مشکلاتش کمتر خواهد بود و مجلس هم نقش محوري در کشور دارد.
شمخاني همچنين در اين باره که آيا اين جمع بندي شوراي عالي امنيت را شما در راستاي منافع ملي مي دانيد، گفت: حتما در راستاي منافع ملي است و در شورا مگر چيزي غير از اين مي بينيد و غير از اين نمي تواند در شورا شکل بگيرد.
گروه ويژه اقدام مالي(Financial Action Task Force) يا همان FATF يک گروه بين الدولي است. FATF در چهارم تير 1395 با انتشار بيانيه اي، درخواست خود از کشورها براي انجام اقدامات مقابله اي عليه جمهوري اسلامي ايران را به مدت يک سال به حالت تعليق در آورد. اين تعليق، نتيجه اقدامات متعدد دولت، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه در سالهاي اخير، از جمله تصويب قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم و التزام ايران به اجراي برنامه اقدام براي رفع کاستي هاي چارچوب مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم منطبق با قانون اساسي است.
وي در پاسخ به سوال ديگري در اين باره که نيروي دريايي آمريکا درخواست داده با ايران در خليج فارس تعامل داشته باشد گفت: اين يک موضوع جديد نيست. موضوعي است که سال هاست مطرح مي کنند. مهم اين است که بدانيم و بدانيد که با بعضي از خطوط تبليغاتي که در خليج فارس مطرح شد که شناورهاي نيروي سپاه در تنگه هرمز تحرکات تحريک کننده داشتند يا به هواپيماهايي که نزديک حريم هوايي ايران شده اند هشدار پدافندي گرفتند، روشن شد آنها به دنبال اين هياهوي رسانه اي، دنبال يک اقدام بي خاصيتي به نام ارتباط هستند.
شمخاني تاکيد کرد: اصولا حضور نيروهاي آمريکايي در خليج فارس يک حضور فاقد پشتوانه حقوقي و بين المللي و خلاف خواسته ملت هاي منطقه است و بحث اين موضوع بحث اشتباهي است.
وي افزود: رسانه هاي ما بايد هوشيار باشند که در يک هياهوي رسانه اي عمق و پشت يک هياهويي را قبل از اين که محلي براي پژواک آن باشند، ارزيابي و بعد موضع گيري کنند.
شمخاني درباره بعضي اظهارنظرها مبني بر اينکه کشورهايي که نيروي نظامي قوي نداشتند پيشرفت بيشتري داشتند، گفت: البته گوينده اين حرف، حرفش را پس گرفت و گفت که من چنين چيزي را نگفتم و دفتر ايشان هم يک بيانيه داده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: اصلا صلح بدون قدرت و امنيت بدون قدرت امکان پذير نيست؛ اين قدرت چه بخواهد در يک خانواده و يا در يک فرد يا چه در يک حکومت شکل بگيرد. مگر مي شود در قرن 21 بدون قدرت نظامي، آن هم در منطقه خاورميانه امنيت داشت، اين امکان ندارد. 
وي گفت: حداقلش اينکه تحريک هايي که توسط تکفيري ها در اطراف مرز ما صورت مي گيرد و در کنار حضور گسترده غربي ها و آمريکايي ها و حضور ناوهايشان در خليج فارس و يا چنگ و دندان نشان دادن رژيم صهيونيستي به کشورهاي مستقل منطقه، اين را ايجاب مي کند و بدون نيروهاي مسلح قدرتمند و رو به اقتدار نمي توان زندگي کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس